En bransje som har syndet, og som fortsatt synder

Maskinlæring, AI og bigdata er alle buzzwords som møter oss på de digitale flatene vi beveger oss rundt på. Dog viser Visma sin Digital Index 2017 at eventyret om fremtiden ikke helt korrelerer med faktisk status i Norge. Visma presenterer mye spennende lesning, samtidig er det skremmende å se at digitaliseringen av økonomiske og administrative prosesser ikke har kommet lenger.

La oss se på noen nøkkeltall. Av alle norske bedrifter svarer 67 % at reiseregninger føres ved hjelp av penn og papir, 74 % svarer at de fortsatt mottar papir fakturaer, 61 % svarer at de ikke sender sine fakturaer heldigitalt , 56 % får fortsatt sine rapporter i papirformat. Nei, dette er ikke tall fra Visma Digital Index 2012, dette er tall fra 2017.

Hvem skal vi så legge skylden på

Tradisjonelt har vår bransje hatt en tendens til å løse sine behov først, for så ta en titt på kunden sine utfordringer og behov. Da vi gründet Sand Økonomi i 2009 var det på ideen om at det er mulig å jobbe smartere med regnskap, og tilby kunden de løsningene som passer deres behov og ikke motsatt.

Sett i retrospektiv, hadde vi nok håpet at vi hadde kommet mye lenger hvis vi skulle sett 9 år frem i glasskulen. At vi den gang valgte Tripletex som plattform og økonomisystem, var ingen tilfeldighet. Vi ønsket digitaliseringen velkommen med åpne armer, vi ønsket samarbeid med våre kunder i skyen fra første dag.

For hvorfor skulle bilag lagres i permer, hvorfor skulle vi sitte å fakturere for våre kunder når de satt med all informasjon, hvorfor skulle man aktivt jobbe imot integrasjoner hvis det kunne gjøre vår jobb enklere?

Ønsket om å gå frem som et godt eksempel

Vi ønsket å tilby noe annet i 2009, vi ønsket å være innovatøren og utfordreren. Det starter hos oss, vi må tilby kunden det nyeste av teknologi, vi må legge til rette for at våre kunder bruker minst mulig tid på administrative og økonomiske oppgaver, vi må jobbe knallhardt for å effektivisere der vi kan og samtidig gi våre kunder de beste forutsetninger for å ta gode og løpende økonomiske avgjørelser.

Vi er i dag et selskap med 35 ansatte, 650 klienter, med kontorer i Oslo, Tønsberg, Bergen og Jessheim. Vi ønsket å tilby noe annet i 2009, og vi kommer til å fortsette å jobbe hardt for å tilby noe annet enn det statistikken fra 2017 viser oss.