Hvordan gi verdi til dine kunder?

La oss sette en fot i bakken. Regnskap Norge rapporterer at omsetningen for vår bransje er svakt fallende (inflasjonsjustert 2015-2016). Flere av de digitale yppersteprestene forteller at vi blir helt eller delvis automatisert bort. Et aktuelt refleksjonsspørsmål om vår fremtid kan være; hvilken verdi tilfører vi våre kunder og medarbeidere?

For meg virker det som at regnskap ikke er førstevalget for de fleste unge flinke økonomer. Det ser dessuten ut til at det fremdeles er svært mange kunder som betrakter oss som et nødvendig onde. Kanskje ser de ikke vår potensielle verdi. Vi må derfor synliggjøre vår verdi bedre. Men hvordan?

For mye å gjøre

Min erfaring er at dyktige regnskapsførere har alt for mye å gjøre. Dermed leverer en ikke særlig ut over det arbeidet som absolutt må gjøres. Det holder riktignok kunden ute av fengsel, og staten får sitt. Men er dette noe, i et verdiperspektiv, å være stolt av overfor våre kunder?

Vi må avdekke hvor det er de fleste av oss underleverer kraftig i dag. Vi må grave frem det som vil gi umiddelbar verdi for våre kunder, og som det er utfordrende og morsomt å jobbe med! Et konkret eksempel er vår leveranse av lovpålagt rapportering. Det er sjelden den, gjennom året, er bearbeidet (periodisert) godt nok til å gi noen særlig detaljert styringsverdi. I verste fall gir den helt feil styringssignaler for våre kunder.

Hva med å gi våre kunder løpende, enkel og forståelig informasjon som de kan bruke til å styre bedriftene sin bedre? Nemlig økonomistyring.

Gi kundene dine informasjonen de trenger for å lykkes

Sett deg inn i hodet på kunden din. Eller som James Ashford, direktør og grunnlegger av My Accounting Place,  sier det; Tenk som en bedriftseier. Gi kundene dine den informasjonen de trenger for å lykkes bedre i sin hverdag. Informasjonen har du jo så å si allerede. Den må bare bearbeides litt. Omtrent som å gjøre gråstein til gull! Og da blir du jo populær.

I likhet med meg, var manglende kvalitet på rapportering det som brakte James Ashford inn i regnskapsbransjen. Vi hadde en regnskapsleverandør som ikke gav oss oppdaterte og riktige styringssignaler. Tvert imot ble vi villedet til å tro at bedriften gikk bedre enn den gjorde, og tok på bakgrunn av det feil avgjørelser. For min egen del landet jeg på beina allikevel, men for James og hans daværende bedrift gikk det verre.

Vår reise med verdi og verdibasert prisingsmodell i sentrum

På bakgrunn av sine erfaringer har James Ashford gjort det til profesjon å gi råd om utvikling og drift til regnskapsbyråer. Det gjør han med stor suksess. Vi hadde gleden av å ha ham på en todagers inspirerende workshop hos oss i Oslo. En av læringene var at det skjer veldig mye spennende rundt vår bransje utenfor Norges grenser, og at vi bør se til våre utenlandske bransjekollegaer for inspirasjon.

Vår reise med verdi og verdibasert prisingsmodell i sentrum er godt i gang. Vi gleder oss til å dele vår historie og erfaringer i Operahuset 19. juni. Med utgangspunkt i at mange kunder betrakter oss som et nødvendig onde, og at teknologene hevder at de er i ferd med å ta det “nødvendige” ut av ligningen, kan nettopp dette være svaret forover!

Bli med du også, da vel!

Skrevet av Preben Wiksén daglig leder Sand Økonomi AS

Tags: , , , ,